Zarabiaj z nami
Prowadzisz sklep lub kiosk, zajmujesz się drobnym handlem i chcesz dodatkowo zarobić?
- Aktualności
- Komunikaty
- Rozkład jazdy
- Cennik biletów
- Wynajem autobusów
- Reklama na autobusach
- Autobusy
- Przepisy porządkowe
- Wszystko o biletach
- Hurtowa sprzedaż biletów
- Kontrola biletów
- Schemat linii komunikacyjnych
- PARKING STRZEŻONY 24 H
- Niepełnosprawni
- Galeria fotografii
- Uprawnienia do ulgowych przejazdów
- Obsluga techniczna
ALFA TV
Historia
-
HISTORIA KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W LĘBORKU 1974 - 2015
ROK 1974
01.05.1974 r uruchomienie zakładu jako oddział Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Gdańsk – Gdynia.
Zakład obsługuje 2 linie autobusowe:
L1 Mosty - Roszarnia,
L2 Cmentarz – Nowa Wieś Lęborska.
Zakład wykonuje 25 000 wozokm miesięcznie, posiada 6 autobusów Autosan H 100 B, zatrudnia 29 pracowników.
ROK 1975
Zakład przechodzi pod zarząd dyrekcji Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Słupsku.
ROK 1976
Uruchomiono nowe linie:
L3 Czarnówko – Lębork, dworzec PKP,
L4 Lubowidz – Lębork,
L5 Zremb – Pionierów.
Zakład wykonuje 47 000 wozokm miesięcznie i posiada 9 autobusów.
ROK 1983
Zakup 5 autobusów Autosan H 9 – 35
Zakład obsługuje 6 linii autobusowych:
L1 Mosty – Roszarnia,
L2 Cmentarz – Nowa Wieś Lęborska,
L3 Redkowice – Pl. Pokoju,
L4 Lubowidz – Chłopska,
L5 Zremb – Pionierów,
L6 Lubelska – Pl. Pokoju,
401 sezonowy Pl. Pokoju – Jezioro Lubowidz.
Zakład wykonuje 79 000 wozokm miesięcznie, posiada 16 autobusów i zatrudnia 54 pracowników.
ROK 1984
Zakup 4 autobusów Autosan H 9 – 35
ROK 1985
Powstaje nowy układ komunikacyjny ze zmianami w przebiegu poszczególnych linii autobusowych:
L1 Mosty – Dworcowa,
L2 Nowa Wieś Lęborska – Dworcowa,
L3 Redkowice – Dworcowa,
L4 Lubowidz – Dworcowa,
L5 Pionierów – Dworcowa,
L6 Lubelska – Cmentarz,
L7 Chłopska – Cmentarz,
L8 Roszarnia – Zremb,
L9 Kębłowo – Dworcowa,
L”S” sezonowa Jezioro Lubowidz – Dworcowa.
Zakład wykonuje 79 000 wozokm miesięcznie, posiada 16 autobusów i zatrudnia 53 pracowników.
ROK 1986
Zakup 4 autobusów Autosan H 9 – 35
Zakład wykonuje 77 700 wozokm miesięcznie, posiada 17 autobusów i zatrudnia 59 pracowników.
ROK 1987
Zakup 2 autobusów Jelcz M 11
Zakład obsługuje 8 linii autobusowych:
L1 Mosty – Roszarnia,
L2 Cmentarz – Nowa Wieś Lęborska,
L3 Redkowice – Dworcowa – Kanałowa,
L4 Lubowidz – Chłopska,
L5 Zremb – Pionierów,
L6 Pl. Piastowski – Lubelska,
L7 Małoszyce – Lębork,
L9 Kębłowo – Lębork Dworcowa.
Zakład wykonuje 80 000 wozokm miesięcznie, posiada 17 autobusów i zatrudnia 57 pracowników.
ROK 1988
Zakup autobusu Jelcz M 11
ROK 1989
Przestaje istnieć Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Słupsku. Zakład Komunikacji Miejskiej w Lęborku zostaje częścią Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lęborku.
ROK 1990
Zakup autobusu Autosan H 9 – 35
Likwidacja linii nr 7 do Małoszyc.
Stan pojazdów: 17 sztuk.
Liczba pracowników: 45.
Liczba wozokm miesięcznie: 67 009.
ROK 1991
Zakup 2 autobusów Autosan H 9 – 35
Zakład Komunikacji Miejskiej w Lęborku zostaje wydzielony ze struktury Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lęborku i rozpoczyna działalność jako samodzielne przedsiębiorstwo pod nazwą: Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Lęborku.
Zakład wykonuje 53 500 wozokm miesięcznie, posiada 14 autobusów i zatrudnia 45 pracowników.
ROK 1992
Zakup 2 autobusów Autosan H 9 – 35
ROK 1994
Zakup autobusu Autosan H 9 – 35
Zakład wykonuje 49 000 wozokm miesięcznie, posiada 13 autobusów i zatrudnia 37 pracowników.
ROK 1995
Zakup autobusu Jelcz M 11
ROK 1998
Zakup autobusu Autosan 10 M M10
ROK 1999
Zakup autobusu Autosan 10 M M10
W listopadzie obsługa linii nr 6 zostaje przekazana przewoźnikowi zewnętrznemu.
Stan pojazdów: 13 sztuk.
Liczba pracowników: 38.
Liczba wozokm miesięcznie:
ZKM Lębork: 33 000.
Zlecone: 6 500.
ROK 2000
Od sierpnia obsługa linii nr 2 i 3 zostaje przekazana przewoźnikowi zewnętrznemu.
Stan pojazdów: 8 sztuk.
Liczba pracowników: 18.
Liczba wozokm miesięcznie:
ZKM Lębork: 18 000 (linie 1,4,5).
Zlecone: 22 000 (linie 2,3,6).
ROK 2002
Na podstawie Uchwały Nr L III-566/2002 Rady Miejskiej w Lęborku, z dniem 1 października 2002 roku przekształcono Zakład Komunikacji Miejskiej w Lęborku z zakładu budżetowego w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym udziałowcem jest Miasto Lębork. Osobowość prawną spółka uzyskała 11.09.2002 r. poprzez wpis do Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 000130594.
Stan pojazdów: 8 sztuk.
Liczba pracowników: 15.
Liczba wozokm miesięcznie:
ZKM Lębork: 24 500 (linie 1,4,5,6).
Zlecone: 17 000 (linie 2,3).
ROK 2004
Zakup pierwszego autobusu niskopodłogowego, Neoplan N 4016.
ROK 2005
Zakup autobusu Man 11.150 HOCL
ROK 2006
Zakup 3 szt. autobusów niskopodłogowych Man 469 L.
ROK 2007
Zakup autobusu Man NL 222
Stan pojazdów: 8 sztuk.
Liczba pracowników: 21.
Liczba wozokm miesięcznie:
ZKM Lębork: 24 000.
Zlecone: 15 600.
ROK 2009
W rocznicę 35 lecia komunikacji miejskiej w Lęborku spółka zaprojektowała własne logo oraz ustaliła jednolite barwy autobusów. Spółka postanowiła zbudować własny, unikalny wizerunek, wyróżniający firmę od konkurentów.W logo spółki znalazł się lew nawiązujący do herbu Lęborka, natomiast autobusy uzyskały nowe biało żółte kolory z charakterystycznym „uśmiechem” widocznym na przedniej masce.
1 lipca 2009r. odbyła się uroczystość przekazania fabrycznie nowego niskowejściowego autobusu miejskiego Irisbus Crossway Low Entry. Autobus dostarczyła firma Kapena S.A w Słupsku, przedstawiciel Irisbus Iveco w Polsce. Jest to pierwszy w ZKM Lębork autobus wyposażony w rampę do przewozu osób na wózkach inwalidzkich.
W sierpniu 2009r zakupiono drugi autobus przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych Cacciamali, Iveco 65c18 URBY, producentem autobusu jest KAPENA S.A. w Słupsku. Autobus posiada następujące parametry: długość 7,7 m, liczba miejsc siedzących 15, liczba miejsc ogółem 37.
1 sierpnia 2009r po siedmiu latach obsługę linii nr 2 i 3 przejmuje ZKM Lębork. Po kilku latach eksperymentów z prywatnymi przewoźnikami wszystkie linie obsługiwane są przez ZKM Lębork. Spółka obsługuje linie: 1, 2, 3, 4, 5, 6, sezonowa linia nr 7, posiada 11 autobusów, zatrudnia 29 osób, obsługuje 40 000 wozokm miesięcznie.
ROK 2011
Spółka realizuje plan wymiany taboru na niskopodłogowy, w roku 2011 zakupuje autobus Mercedes Benz CITARO, rok prod. 2000.
ROK 2012
Zakup autobusu MAN 11 T 11.220, rok prod. 2000 oraz autobusu Mercedes Benz 0 405, rok prod. 1998.
Od września przewozy na liniach regularnych realizowane są wyłącznie autobusami niskopodłogowymi ( jeden niskowejściowy).
ROK 2014
Wydłużenie linii nr 3 do miejscowości Żelazkowo.
Stan pojazdów: 11 sztuk.
Liczba pracowników: 25.
Liczba wozokm miesięcznie: 35 000.
Zakład obsługuje 6 linii autobusowych:
L1 Mosty – Osiedle Sportowa,
L2 Cmentarz – Nowa Wieś Lęborska,
L3 Żelazkowo – Chocielewko - Redkowice – Lębork Lidl,
L4 Lubowidz – Osiedle Sportowa,
L5 Osiedle Sportowa – Pionierów,
L6 Kniewskiego – Lubelska,
W dniu 13.11.2014r. odbyła się uroczystość oddania do użytku fabrycznie nowego autobusu SOLARIS Urbino 12, wyprodukowanego przez firmę Solaris Bus & Coach S.A. z siedzibą w Bolechowie.
Solaris Urbino 12 ma 12 m długości, jest w pełni niskopodłogowy, może jednorazowo zabrać 90 pasażerów, jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Napęd autobusu stanowią nowoczesne i niezawodne silniki Diesla, spełniające najbardziej restrykcyjną normę emisji spalin Euro 6. Bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy zapewnia pięć kamer, które monitorują całą przestrzeń pasażerską oraz obszar przed pojazdem i z tyłu pojazdu. Autobus wyposażony jest w system zliczania pasażerów wchodzących w wychodzących.
2015
Od 17 stycznia 2015 roku na ulicach Lęborka pojawił się nowo zakupiony autobus miejski, niskopodłogowy marki NEOPLAN N 4409, rok prod 2003.